Catania este al doilea oraș ca mărime şi importanţă economică din Sicilia. Situat pe coasta de est a Italiei, Catania este un oraş o populație de aproximativ 315.000 locuitori şi 1,1 milioane de locuitori în zona metropolitană, Catania este al șaselea oraș cel mai populat al Italiei. Originile sale datează din secolul al VIII-lea. Un fapt interesant este că acest oraș a fost distrus de 7 ori din cauza erupțiilor vulcanice și a cutremurelor. Străzile acestui oraș au o istorie și o cultură interesantă și este, de asemenea, un oraș important în infrastructură, cu trenurile și străzile sale. A avut o creștere atât de mare a populației în ultimele decenii, încât, la sfârșitul anilor ’70, experții au avertizat că va fi necesar să se construiască un sistem masiv de transport care să acopere cererea de transport pentru public.
Metropolitana di Catania, este un sistem clasic de metrou situat în sudul Italiei, care deservește orașul Catania din Sicilia. Este cel mai sudic metrou din Europa. Acest metrou funcționează din 27 iunie 1999.
Istoric și construcție
Secțiunea liniei dintre stațiile Borgo și Porto aparținea inițial căii ferate regionale cu un ecartament îngust care a fost deschisă traficului în 1895.
Pentru operarea metroului, această porțiune a liniei de cale ferată a fost transformată în ecartament standard și cea mai mare parte a fost mutată subteran într-un tunel dublu cu o lungime de 2,0 kilometrii, cu excepția acelei părți a traseului adiacente la coastă, care se desfășoară pe o suprafață de 1,8 kilometrii. Astfel, terminalul original al căii ferate Circumetnea de la Catania Porto a trebuit să fie mutat în Borgo datorită dezvoltării metroului Catania.
În 1986 a început construirea metroului și a primit numele de “Metropolitana di Catania”. Construcția a continuat până în 1991, când ultimul zid din tunelul care blocase intrarea în oraș a fost demolat. A fost inaugurată în 1999, cu deschiderea a șase stații, care oferă plimbări din cartierul Borgo în Porto. Pe parcursul noului mileniu, serviciul de metrou a fost extins pentru a oferi transport în zona centrală a orașului. Deși au existat multe probleme în timpul construcției, există încă planuri de expansiune și modernizare.
Căile ferate Metropolitana și Circumetnea sunt operate de aceeași companie, care își are birourile la Catania Borgo.
Serviciu curent
În primii ani de funcționare, acest metrou a suferit o exploatare slabă, deoarece fostul său traseu (din 1999 până în 2016) nu a depășit centrul orașului și, prin urmare, nu a atins numeroase destinații populare, însă rata de călătorie a crescut foarte mult în 2017. Metroul funcționează numai în zilele lucrătoare și nu se desfășoară în sărbătorile legale. Există o plimbare la fiecare 10 minute până la ora 15:00 și apoi o plimbare la fiecare 15 minute până la sfârșitul serviciului, la 21:24.
Linii şi staţii
Metroul Catania are doar o linie. Are o intersecție feroviară în stația Galatea, în care unul dintre drumuri permite călătorii să meargă în port. În prezent, metroul are 11 stații, cu o lungime de cale ferată de 8,82 kilometri. Rețeaua feroviară este relativ scurtă, deoarece durează 14 minute pentru a călători întreaga rețea de metrou de la capăt la capăt. Metroul are un trafic de zi cu zi de aproximativ 6.000 de pasageri, iar un exercițiu anual de 704.000 pasageri. Frecventa estimată de plecare este de 10 minute.
Biletul
Biletele sunt cumpărate (cu excepția MetroBus) de la mașina automată din interiorul stațiilor, prețul lor fiind diversificat.
Serviciile viitoare și prelungirile planificate
O extindere la sistem a fost dată pe 30 martie 2006. Aceasta implică o ramură de la linia existentă de la Galatea spre vest, prin centrul orașului, care este planificată în cele din urmă să ajungă la aeroportul Fontanarossa din Catania spre sud. Această soluție a fost favorizată de propunerile privind o legătură aeroportuară prin intermediul unei noi stații de pe linia Catania-Siracusa, care trece prin aeroport și face parte din rețeaua feroviară națională. Stațiile de metrou recente, de la Piazza Papa Giovanni XXIII și Corso Sicilia, lângă Piazza Stesicoro, servesc, printre altele, centrul orașului începând cu 20 decembrie 2016, în timp ce noua marcă Borgo-Nesima (patru noi stații) a fost deschisă în martie 2017.
O altă prelungire, la vest de terminalul curent de la Nesima, este de asemenea în construcție până la Misterbianco, spre granița nord-vestică a orașului. Se planifică deschiderea în 2018.
Flota
Actualele mașini de metrou folosite sunt Elettrotreno FCE M.88, construite de Firema S.p.A. livrate între 2001 și 2011. Au înlocuit autovehicule Stanga anterioare de la Umbra Central Railroad. Mașinile sunt formate dintr-un set de două mașini. 7 dintre cele 8 mașini livrate au primit nume: Norma, Beatrice, Elvira, Zaira, Rita, Brigante și Donatello.
Conexiune cu Aeroportul Catania-Fontanarossa
Nu există legătură directă de la Metropolitana di Catania spre aeroportul Aeropuerto Catania-Fontanarossa, dar pasagerul are posibilitatea de a ajunge la aeroportul din centrul orașului Catania, folosind serviciul de transport cu autobuzul. În primul rând, pasagerul va trebui să meargă la metrou și să se îndrepte spre stația Giovanni XXIII (cunoscută și sub numele de Catania Centrale). După ieșirea din stație, pasagerul va găsi diferitele linii de autobuz. Ei vor trebui să călărească autobuzul Alibus, care are o frecvență de plecare între 20 și 30 de minute. Autobuzele de pe această linie vor aduce pasagerul direct la aeroport. Călătoria durează aproximativ 25 de minute și are un cost de 4 €.
Atracții turistice din apropiere
Stația Stesicoro face parte din proiectul “Museo diffuso Della Città di Catania”. Obiectivul acestui proiect este de a preda cetățenilor despre cultura locală, folosind stații tematice. Stația Stesicoro este tematică ca Amfiteatrul Roman din Catania, unul dintre cele mai mari amfiteatre din Imperiul Roman. De asemenea, ruinele monumentale ale Amfiteatrului Roman din Catania sunt situate la câțiva pași de stația Stesicoro. În pereții acestei stații puteți viziona reprezentările grafice ale acestui amfiteatru și puteți citi istoria modului în care a fost construit. De asemenea, există planuri de includere a copiilor artefactelor locale găsite de arheologi. Alături de aceste copii, pe pereți vor apărea ecrane cu LED-uri care vor arăta o reconstrucție virtuală a locurilor în care au fost găsite aceste relicve.
Surse: