Rennes (Bretonă: Roazhon) este situat în nord-vestul Franței, în estul Bretaniei. Este capitala regiunii și prefectura departamentului Ille-et-Vilaine. Populația orașului în 2015 era de 215,860 locuitori. Populația întregii regiuni metropolitane la recensământul din 2015 era de aproximativ 719,467 locuitori.
Linia de tranzit de metrou rapid de la Rennes deservește orașul Rennes din Bretania, Franța.
Inaugurat în 2002, se bazează pe tehnologia Siemens Transportation Systems VAL (vehicul automat ușor sau autovehicul ușor). Există o linie, Linia A, cu cincisprezece stații, unde circuă în jur de 140.000 pasageri în fiecare zi.
O a doua linie, Linia B, cu orientare nord-est spre sud-vest, este programată pentru anul 2019.
- Istoric
- 1986: Consiliul municipal a decis să creeze o linie de transport pe o axă sud-vestică / nord-estică;
- 1989: Municipalitatea decide să utilizeze tehnologia VAL;
- 1992: Proiectul A Line primește aprobări de planificare și mediu;
- 1997: Începerea lucrărilor pe linia A;
- 2002: Deschiderea liniei A;
- 2005: Au fost înființate trei loturi de parcare și plimbare;
- 2006: Crearea cărții Korrigo;
- 2007: Consiliul Local a decis să creeze o a doua linie de metrou (B);
- 2010: Municipalitatea decide să utilizeze tehnologia CityVal;
- 2011: Proiectul B Line primește aprobări de planificare și mediu;
- 2014: Începerea lucrărilor la linia B.
- Linia A
Deschisă la 15 martie 2002, linia A se bazează pe tehnologia Siemens Transportation Systems VAL (vehicul automat ușor sau autovehicul ușor). Există o linie, linia A de 9,4 kilometri, care se întinde de la nord-vest spre sud-est de JF Kennedy la Pottery prin Gare de Rennes (cu stația de metrou), cu cincisprezece stații (dintre care treisprezece sunt subterane).
Serviciile rulează între 05:20 și 00:40 în fiecare zi (cu excepția joi, vineri și sâmbătă între 05:20 și 01:35) și cu un timp de așteptare de aproximativ 80 de secunde între trenuri. Toate stațiile sunt echipate cu ecrane de platformă și ascensoare.
Sistemul are 30 de trenuri, fiecare având o greutate de 28 de tone și o lungime de 26 de metrii, cu o capacitate de 170 de pasageri.
În ianuarie 2005, au fost înființate trei loturi de parcare și plimbare, oferind 900 de locuri pentru autovehicule. Alte două au fost deschise în 2006-2007, capabile să găzduiască încă 700 de vehicule.
La 1 martie 2006, un card numit KorriGo a fost creat ca un supliment la sistemul de bilete pentru a îmbunătăți traficul de metrou și rețeaua de autobuze a orașului.
Linia este menținută de Aglomerarea urbană din Rennes (STAR) și administrată de Keolis (o companie din grupul SNCF). Are un personal de aproximativ 100 de persoane. Este operat de la un centru de control situat în Chantepie cu 120 de camere care monitorizează stațiile.
Stația de la La Poterie și viaductele de pe linie au fost proiectate de Norman Foster.
Cu o populație de doar 205.000 de locuitori pentru orașul propriu-zis (în 2002), până în anul 2008(când sa deschis Metroul Lausanne) Rennes a fost cel mai mic oraș din lume care se putea bucura de un metrou. Cu toate acestea, în 2013, 425.000 de persoane (211.000 în Rennes) sunt deservite de rețea în 43 de municipalități. În medie, în fiecare zi există 135.000 de călătorii cu metroul; Această cifră este așteptată să crească la 180.000 în următorii ani, ducând la posibila oprire în timpul orelor de vârf.
Stații
Numele stațiilor au fost alese după cele mai apropiate străzi existente sau puncte de interes.
- F. Kennedy (pentru a forma președintele SUA)
- Universitatea Villejean: Universitatea din Rennes 1 și Universitatea din Rennes 2
- Pontchaillou: Spitalul didactic
- Anatole France (poet francez și jurnalist)
- Sainte-Anne (Regina franceză și ducesa din Bretania): centrul orașului
- Republica: centrul orașului
- Charles de Gaulle (pentru a forma președintele francez): centrul orașului
- Stații (interfonul SNCF): centrul orașului
- Jacques Cartier (navigator și explorator francez)
- Clemenceau (primul ministru francez)
- Henri Fréville (pentru a forma primarul din Rennes)
- Italia
- Triunghi
- Blosne
- Ceramica
Planuri de viitor
A doua linie, linia B, cu o orientare nord-est spre sud-vest, este programată pentru anul 2019. Au fost comandate garnituri de 2 autobuze CityVal pentru această linie.
Linia B a metroului din Rennes sau linia b conform scriptului oficial, este o viitoare linie de metrou din Rennes. Cursul său va traversa comunele Saint-Jacques-de-la-Lande, Rennes și Cesson-Sévigné de la sud-vest la nord-est, care leagă stațiile Saint-Jacques-Gaîté de Cesson-Viasilva.
Această a doua linie va fi inaugurată în anul 2020. Ea va fi prima linie din lume care va utiliza tehnologia Neoval, prin intermediul variantei sale CityVal și datorită evoluției tehnologiei a vehiculului automat.
Cronologie
- Iulie 2003: selectarea metroului și a traseului general al liniei;
- 24 aprilie 2009: selectarea rutei finale;
- Noiembrie 2010: alegerea tehnologiei Neoval;
- 31 august 2012: declarație de utilitate publică;
- Ianuarie 2014: începerea lucrărilor;
- Mai 2016: începerea construcției viaductului;
- 20 iunie 2017: primirea primului tren;
- Septembrie 2017: punerea la cale a garajului;
- Octombrie 2017: primele teste;
- 2019: teste pe întreaga linie;
- 2020: inaugurare.
Nașterea Liniei B
Crearea unei a doua linii de transport public a fost menționată pe site-ul propriu din Rennes în anul 2001, în timpul alegerilor municipale, care a văzut realegerea lui Edmond Hervé, cu un an înainte de deschiderea primei linii de metrou.
Între anii 2001 și 2003, s-au realizat studii în urma cărora, în iulie 2003, s-a ajuns la concluzia că un metrou ar fi cel mai potrivit mod de transport.
Traseul final a fost oprit la 24 aprilie 2009, după doi ani de studiu, iar în noiembrie 2010 a fost ales materialul rulant, CityVal de la Siemens Mobility, făcând linia B prima linie din lume care utiliza sistemul Neoval3,4.
Ancheta publică are loc între sfârșitul lunii decembrie 2011 și începutul lunii ianuarie 2012, iar linia este declarată de utilitate publică la data de 31 august 2012.
Construcția
În ceea ce privește linia a, această secțiune nu a fost finalizată fără probleme. În aprilie 2015, punctele slabe din sol care provoacau prăbușiri au dus la evacuarea temporară a unei case în Cleunay, în timp ce alte probleme au fost marcate în luna martie la Notre-Dame de Bonne Nouvelle, Place Saint-Anne, datorită sapării stației Sainte-Anne10. În mai, vasele de antimoniu și rocă toxică, au fost descoperite de TBM11.
În noiembrie 2016, s-a produs un nou incident, cu prăbușirea podelei unui magazin de distrugere, rănind ușor trei personae. Prezența unui puț vechi este implicată în prăbușire, umplerea sa prin injecție de beton a permis locuitorilor să-și reintegreze casele, însă au fost necesare lucrări suplimentare de consolidare pentru a reporni tunelul14. În februarie 2017 se anunță relua activității o lună mai târziu, pentru a consolida secțiunea de 70 de metrii. În cele din urmă, tunelul va fi reluat la 4 aprilie 2017, având loc evacuări de locuințe prin aplicarea principiului precauției 17.
În iunie 2017, colectiv Brezhoneg e Bro Roazhon (în franceză: Din Bretania în țara Rennes) organizează o demonstrație pentru a cere liniei să fie complet bilingvă.
Primul tren a fost livrat în 20 iunie 2017 pentru a începe primul test în octombrie 2017, pe o porțiune de 300 de metrii de garaj-atelier – modul în care va fi stabilită în septembrie întreaga linie 201919,20,21, pentru punerea în funcțiune a 2020RM 1. În iulie 2017, au fost construiți 800 din cei 2400 de metrii de viaduct22.
Traseu și stații
Linia de direcție generală spre sud-vest / nord-est de la Saint-Jacques-Gaîté în Cesson-Viasilva are o lungime totală de 14.1 km. Este în esență subterană (11 km vor fi traversate de tunel care a acoperit 2,4 km și 8,6 km șanțuri adânci, subterane săpate de mașina de perforat a tunelului Elaine). Cealaltă parte este compusă din viaduct (2,4 km) și structuri de pământ.
Linia b va corespunde cu linia a la stațiile Gares și Sainte Anne. Conexiunile vor fi făcute de o galerie de legătură în subsol. Linia se va naște în Saint-Jacques-de-la-Lande.
Fiind construită ca și linia a, linia b se va putea bucura de eliberarea strâmtorile străzilor din centrul orașului. Prima stație va fi în Cleunay unde va marca o curbă mare pentru a alinia în axa formată de bulevardul Voltaire.
Tarife, bilete și carduri
Există o serie de opțiuni de plată, altele decât comisioanele regulate, inclusiv cardul Korrigo. Cartea Korrigo este extrem de benefică dacă traseul zilnic implică utilizarea trenului și căutați o opțiune mai ieftină.
Există mai multe bilete potrivite pentru diferite tipuri de navetă. Până la 1 martie 2006, un card unic numit cardul Korrigo a fost creat pentru a completa sistemul de bilete. Această evoluție a survenit din cauza dificultăților pe care le-au întâmpinat navetiștii atunci când folosesc sistemul regulat de bilete. Prin urmare, a fost o alternativă la sistemele regulate și a fost făcută pentru a atenua traficul din Rennes și pentru a spori rețeaua autobuzului.
Biletele standard pot fi achiziționate pentru 1.50 Euro, care este valabil o oră după prima validare și vă permite să efectuați călătorii nelimitate. Acest bilet poate fi folosit în liniile Star, autobuz și metrou, incluzând transferurile. Nu este transferabil. Puteți cumpăra un carnet de 10 bilete pentru 13,70 Euro. Există și alte opțiuni prin intermediul cărții dvs. Korrigo.
Garaj – atelier
Linia va include un atelier de garaj situat în Saint-Jacques-de-la-Lande, la sud-vest de Rennes, accesibil printr-un drum de serviciu de 700 m care extinde tunelul de la stația Saint-Jacques-Gaîté. Acesta va asigura stocarea și întreținerea celor 25 de trenuri CityVal.
Extensiile preconizate
Două extensii ale liniei sunt în studiu, dar rămân teoretice și necesită studii suplimentare care vor fi efectuate după deschidere.
Prima este extinderea liniei de la Cesson-Viasilva la cvadrantul de nord-est, ultima rezervă urbană majoră de 570 de hectare situată în orașul Cesson-Sévigné. Studiile de planificare urbană care prevăd instalarea a 80.000 de locuitori și locurile de muncă pe amplasament iau în considerare extinderea metroului b pe trei stații, RM 2. Această extindere ar fi concomitentă cu sfârșitul dezvoltării districtului. până în 2040, care ar trebui să aibă, în cele din urmă, 40.000 de locuitori și 25.000 de locuri de muncă.
A doua, spre sud, este extinderea liniei de la Saint-Jacques-Gaîté la cartierul Morinais din Saint-Jacques-de-la-Lande. Începutul acestei extensii este luat în considerare în proiectul current.
Locații servite
Linia va servi câteva locuri cu o vocație turistică sau istorică, concentrată în principal în centrul orașului, precum și unele puncte de animație ale vieții din Rennes. Viitorul cartier din Courrouze va fi deservit de stațiile Saint-Jacques-Gaîté și La Courrouze. Stația Cleunay va servi centrul comercial Cleunay-Boulevard și va merge la Parcul Roazhon. Stația Colombier va servi orașul judiciar, centrele comerciale Columbia și Les Trois Soleils, precum și cinematografele.
Stațiile de cale ferată vor servi în mod logic stațiile din Rennes (stația de cale ferată și stația de autobuz), viitoarea raionă EuroRennes, precum și institutul superior de optică. În centrul orașului, stația de metrou Saint-Germain va fi amplasată la câteva sute de metrii de Muzeul de Arte Frumoase, Piața Republicii (și stația de metrou cu același nume) și inima orașului. Stațiunea Sainte-Anne, situată în piața cu același nume, va da acces la centrul istoric al orașului, în special mănăstirea iacobinilor, care a devenit în 2018 centrul de convenții Rennes, și Bazilica Fecioarei de bun – Mai mult, va trece și prin centrul de campus și școala regională de arte plastice. Stația de Jules Ferry va servi facultatea de drept și științe politice de la Universitatea din Rennes, în timp ce Gayeulles patinoarul Blizz, Guy-Ropartz sala TNB și Gayeulles Center. Parcul Maurepas va fi deservit de stația Joliot-Curie – Chateaubriand. În suburbia Beaulieu, linia va servi campusul universitar (stația de Beaulieu University) unde sunt 7.600 de studenți, în principal de la Universitatea din Rennes și INSA Rennes. Technopole Rennes Atalante este la rândul ei legată de stațiile Atalanta și într-o măsură mai mica de Cesson-Viasilva, pentru a servi partea de vest a viitorului ViaSilva.
Rennes Metro Park & Ride
Consiliul municipal a avut trei loturi parcare și plimbare create în ianuarie 2005, care au oferit până la 900 de locuri pentru șoferii care doresc să călătorească. Apoi, a deschis două încă între 2006 și 2007, care ar putea conține încă 700 de vehicule.
Sursă: